När jag har något att säga säjer jag det här, om jag inte säger det någon annanstans. Politik, mera om Asien än om Västvärlden eftersom jag ofta känner mej mindre främmande där. Sometimes English, sometimes Swedish depending on what kind of keyboard and my state of mind.

2006-07-09

Blannat


Pakistanier bosatta i USA har besökt Israel, och uttryckte sin förvåning över hur bra sämjan var mellan muslimer och judar i vardagslivet.

* * *

Kartan bredvid visar räckvidden på raketerna som svenska tidningar beskriver som av svenska myndigheter godkända fyrverkeripjäser, kartan från http://www.defensibleborders.org/

De senaste 3 dagarna har Israel översköljts av dussintals av dessa, och vad de kan göra till ett hus - tja, ett av husen i Sderot såg ut såhär i dag efter en träff, och ingen större mängd fantasi behövs för att inse hur en stor familj ser ut efter en direktträff. Man ska vara glad att deras primära styrsystem är en bön till Allah, som inte tycks lyssna särskilt bra på dom.

Varför fortsätter de att falla? Låt oss lyssna lite på veckans kabinettmöte:

Säkerhetsminister Avi Dichter säger att IDF, Israels Försvarsmakt, utan vidare kan få stopp för raketregnet, bara de får tillåtelse till detta. "Måste fler civila träffas först?"

Utrikesminister Tzippy Livny kvittrade: "Nä, internationellt godkännande är mycket viktigare!"

Olmert kommenterade "låt oss fortsätta som det är nu så blir alla lagom glada."

Man förstår liksom varför hans femtonminutersbesök i Sderot häromdagen hölls lika hemligt som när Bush besöker Bagdad. Snart kan Olmert inte åka till Ashkelon heller.

* * *

Kommer inte Rumsfeld till Israel? Jag försökte komma underfund med det, eftersom alla svenska TT-troende tidningar vrålar ut detta. Dick Haas gick idag ut och sa att enligt vad han visste, var det ren lögn. Gick till Haaretz, sökte efter 'Rumsfeld' utan resultat. Å andra sidan fick jag mina misstankar eftersom jag just stod på en artikel där från juni som handlade om Rumsfeld. Slutligen hittade jag en liten notis som tycks hålla med. Så TT kan åtminstone hitta smånyheter som passar dom.

* * *

Enstaka arabiska journalister vågar, ungefär lika många som svenska journalister:

"Not every voice in the international community condemned Israel, however. Journalist Fuad al Hashen wrote in an op-ed piece published Saturday in the Kuwaiti newspaper Al-Watan that Hamas bore full responsibility for the IDF’s military operations in Gaza.

Al Hashen wrote that Israel’s decision to attack was “natural” given that rocket attacks continued against Israel even after its voluntary pullout from Gaza last summer. He called on Hamas officials to focus on rebuilding Gaza and address the real issues for the Palestinian people – “then the ‘Summer Rain’ will stop falling,” referring to the name of the overall IDF incursion."

* * *

Enstaka tyska tidningar vågar också.

* * *
Paris har fått ett Herzl-torg.

* * *



Inga kommentarer: