När jag har något att säga säjer jag det här, om jag inte säger det någon annanstans. Politik, mera om Asien än om Västvärlden eftersom jag ofta känner mej mindre främmande där. Sometimes English, sometimes Swedish depending on what kind of keyboard and my state of mind.

2006-06-27

Allting

Iran, världens näst största oljeexportör, ska börja ransonera bensinanvändningen.

Sveriges viktigaste fotbollstidning, DN, har alls inte berättat hur den franska antisemitismen blommar. Kom idag i mail från min kompis som jobbar på Makor Rishon (högertidning i Israel), Sarit. Hon är författare, poet och en massa annat, jag har känt henne två dussin år eller så – en mycket intressant personlighet! En gång häckade jag i hennes lägenhet i Givatayim några veckor, 1990 tror jag, men hon hade väl lite för stark personlighet för det...... Fortfarande vänner dock.

”Bosättare” – ett alltigenom positivt ord om man inte gör det negativt. Är det tillåtna egentligen? De har börjat ta Olmert på allvar och använda hans egna metoder att vränga lagar. Samtidigt som Olmert försöker skyffla 100.000 judar från sina hem efter att inte ha kunnat placera de 10.000 han redan har deporterat, visar nu dessa ”bosättare” hur de är lika lagliga som många andra israeliska samhällen. Olmert vägrar befatta sig med 30.444 olagliga arabiska byggnader på 399 platser förstås.

Gazas gränser stängda, har Olmert äntligen vågat göra något?Tro’t den som vill, DN gör det inte i sin blänkare: ”en eventuell inmarsch i Gaza”... Man undrar varför inte denna kända israeliska statsman besöker Sderot.

Samtidigt har Olmert börjat hota och ge reseförbud till folk som kan tänkas protestera mot hans planer att börja förstöra judiska byar en masse. Man ser framför sig hur han skulle börja be, riktad mot Mecka, om han förstörde en arabisk by av misstag.

Som en del vet är min stora idol Caroline Glick – en del av hennes artiklar finns på min referenssite http://israelisverige.no-ip.info/ - jag har också översatt ett par till svenska. Annars kan man hitta mycket skrivet i Israel och USA av henne, om man söker på hennes namn. Hon klargör ofta mina egna halvkvädna tankar med knivskarp logik och fler fakta än jag har tillgängliga.

Fortfarande faller raketer över Sderot så strömtillförseln och människor skadas, inte för att det får Olmert att slå om strömswitchen till Gaza. Han har tvingats att börja använda soldater att försvara Israel mot araberna – undrar om han har dragit samman lika många som han och Sharon använde för att deportera 10.000 judar i höstas? Och om han ser det som förberedelse att deportera 100.000 från resten av Hamastan så de får avskjutningsramper mot hela Israel lika lätt som mot Sderot? Hittills verkar det som om Olmert har insett att han inte bör uppmuntra den arabiska hobbyn att kidnappa judar och de som Helle Klein beundrar över alla andra, får nöja sig med att slå ihjäl sina egna fruntimmer.

Dagens israeliska situation i ett nötskal – a MUST READ!

Inga kommentarer: