När jag har något att säga säjer jag det här, om jag inte säger det någon annanstans. Politik, mera om Asien än om Västvärlden eftersom jag ofta känner mej mindre främmande där. Sometimes English, sometimes Swedish depending on what kind of keyboard and my state of mind.

2006-09-08

Folkrätt

The Fantasy World of International Law
The criticism of Israel has been "disproportionate."
by Jeremy Rabkin
08/21/2006, Volume 011, Issue 46

Då det senaste kriget i Libanon startade, protesterade de europeiska regeringarna att Israels svar var "oproportionerligt". FN:s commissioner för mänskliga rättigheter, Louise Arbour, höll med och talade dystert om israeliska "krigsbrott". Jag råkade vara på en konferens mitt i juli som vesöktes av ett antal militära advokater. Jag frågade en, som undeervisar i militäårlag vad allt detta tal om "proportionalitet" egentligen betyder. Svaret var kort och bestämt: "Det betyder att de inte tycker om Israel."Läs vidare på länken ovan!

* * *

Inga kommentarer: